Nyttig information - god inspiration

Nyttig information - god inspiration



Nedenfor kan du læse om følgende emner:



Skiftetøj og overtøj


Skovuge i Kongelunden

Det er vigtigt, at dit barn har praktisk tøj og fodtøj på i institutionen, så dit barn kan løbe, klatre, kravle rundt osv. Husk navn i alt tøj, sko og støvler, så er det lettere at finde det, hvis det bliver væk.


Barnet må have tøj til al slags vejr, samt skiftetøj: undertøj, et ekstra sæt tøj og strømper. Medbring også sutter, hvis det er aktuelt. I regnvejrsperioder behøver dit barn regntøj og gummistøvler. Husk sutsko til indendørs brug. Tjek engang i mellem om tøjet stadig passer, tøjet er nemlig vigtigt, da vi går ud i al slags vejr, og kan få brug for at skifte efterfølgende.


Til ture vil vi gerne have, at børnehavebørnene har en lille rygsæk og drikkedunk med. Det er en god idé med en rygsæk med et spænde, der kan lukkes foran på brystet, så stroppene ikke falder ned.


Når I henter jeres barn om eftermiddagen, skal I hjælpe med at holde orden i garderoben. Jeres barns tøj og sko skal lægges på plads.

Sygdom


Ved akut sygdom i institutionen vurderer vi, om barnet skal sendes hjem. Husk at holde jeres kontaktoplysninger opdaterede, så det er let at komme i kontakt med jer.


Ring hurtigst muligt  - senest kl. 9 - til stuen når jeres barn er sygt. Det betyder meget for planlægningen, at vi ved, hvor mange børn vi skal regne med.


Vi orienterer om smitsomme sygdomme med opslag. Hvis dit barn har en smitsom sygdom, kræves

det, at barnet er i behandling, før det kommer i institutionen fx. ved øjenbetændelse, maveinfektion og børnesygdomme. For at være i institutionen skal jeres barn være så frisk, at det kan deltage i institutionens aktiviteter, såvel ude som inde. En god tommelfingerregel er, at barnet skal have en feberfri dag, inden det kommer igen. Jo bedre alle er til at holde syge børn hjemme, jo mindre er smitterisikoen.


På hjemmesiden Syge Børn findes gode råd og vejledning om de mest almindelige børnesygdomme.


Vi giver ikke børnene medicin, med mindre der er tale om nødvendig medicin i forbindelse med kronisk sygdom.


Sund og dejlig mad


I Børnehuset Nathanael får vuggestuebørnene fuld forplejning, mens børnehavebørnene har madpakke med hjemmefra. Læs mere her


I Børnehuset Sundbyvester får alle børn fuld forplejning. Læs mere her


Begge huse serverer ca. 85% økologisk mad, og al den mad der serveres er hjemmelavet af vores køkkenpersonale.


Madpakker


Madpakken er vigtig for børnene. Maden er grundlæggende for, hvor meget energi barnet har. Det er vigtigt, at madpakkens indhold er varieret. I kan sagtens give barnet grønt og frugt med i madpakken. Det er vigtigt, at barnet får groft brød, så maven har noget at arbejde med. I kan også variere madpakken ved at give barnet rester fra aftensmaden, forårsruller, pasta/risret osv.



Mad vi ikke ønsker er: små yoghurter, mælkesnitter, kiks, al slags slik og tyggegummi. Alt dette har et stort sukkerindhold, og det giver ikke barnet energi til en hel dag. Hvis du synes, at dit barn skal have disse ting, kan I måske hygge jer med det derhjemme, men institutionen ønsker det ikke medbragt i madpakken.



Fødselsdage


Når jeres barn har fødselsdag, kan I vælge, om det skal fejres i institutionen eller hjemme. Vi kommer meget gerne på besøg, blot det kan passes ind i institutionens personalesituation og aktiviteter. En fødselsdag kan være en god anledning for jeres barn til at vise dets kammerater, hvordan det bor. Det er også rart for personalet at se det enkelte barns baggrund/kultur, og det gør det nemmere at snakke med barnet om det derhjemme.


Hvis det ikke er muligt at have besøg pga. arbejde eller for lidt plads, kan man tage noget med til at dele ud til sine kammerater på stuen. Hvis man er usikker på, hvad der er en god idé, er man altid velkommen til at tale med personalet på stuen. Vi har en moderat sukkerpolitik, og ønsker ikke sodavand og slik. vi opfordrer forældrene til at tage boller, frugt og/eller andre sunde snacks med.

Samtaler


Har I et emne, der presser sig på, eller andet, som I ønsker at vende med vores pædagogiske personale, har I muligheden for at bede om en samtale. Det kan fx dreje sig om helt almindelige udfordringer I oplever med jeres barn derhjemme såsom måltider, søvn eller selvstændighedsalder. Institutionen tilbyder også samtaler i forbindelse med indkøring, overgang mellem vuggestue og børnehave eller efter behov. Samtalen vil typisk være af 30-60 minutters varighed og bliver lagt på et tidspunkt, som passer ind i institutionens ressourcer og daglige rytme. Kontakt personalet og hør nærmere.



Til inspiration:


Læs fødevarestyrelsens anbefalinger om sukker her i pjecen ovenfor (kilde:


http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2008226.pdf )

Gode råd om motorik



Fra Legeakademiet.dk


Hop, gyng, tuml, surf - og giv grovmotorikken et boost


Servicerer du for meget derhjemme? Så kan du faktisk hæmme dit barns udvikling af grovmotorikken.

Grovmotorikken er noget af det vigtigste og faktisk også nemmeste at få styr på. En god grovmotorik er bla. fundamentet til god balance, finmotorik, labyrintsans og indlæring - men det starter med dig.


Så put hænderne i lommen og lad barnet selv....


  • Væk dit barn ved at massere kroppen.
  • Væk musklerne ved at massere først underben, så overben, mave, arme, ryg og hovedbund.
  • Lad dit barn selv finde tøj til dagen og tage tøjet på.
  • Morgenbordet; lad dit barn hælde op selv, smøre brødet selv eller selv skære ost, pølse eller andet…
  • Hvis I kan cykle til institutionen eller skolen, så gør det.
  • Hvis der ikke er tid til det hver dag, så vælg en eller to faste dage om ugen, hvor I gør det.
  • Hvis I kører i bil, så lad dit barn selv tage overtøj på, selv kravle ind i bilen og selv tage sele på.
  • Når I kommer frem, så læg et kapløb ind mellem dig og barnet hen til døren.
  • Lad barnet selv sætte madpakke i køleskabet, selv tage tøj og sko af. Og når der skal vinkes, så lav et kapløb, hvor du løber hen til vinduet udenfor og barnet indenfor.
  • Når du henter, så hop ud til lågen med dit barn.
  • Når der er tid, så gå ud og kast en bold til hinanden, eller kast en op på taget og se hvor den kommer ned henne, eller tegn en linje på fliserne og på line eller sæt kegler op, som der cykles imellem eller smut til stranden eller søen og kast sten.


Styrk grovmotorikken med 10 nemme øvelser….

Skrevet d. 12. august 2011 af Ann, legeakademiet.dk


Har du fået at vide at du skal stimulere dit barns grovmotorik, men er lidt i vildrede om hvordan?


Følgende øvelser kan bruges til at stimulere, dit barns grovmotorik. De er sigtet mod 3-5 årige.


1. Spil med en stor bold. Du kan prøve at opfordre dit barn til at sparke til bolden, først med den ene fod, så med den anden. Kast derefter bolden til hinanden.


2. Lad dit barn køre på løbecykel. Gå ikke igang med en pedalcykel med støttehjul. Det giver en falsk tryghed, som I skal kæmpe med senere. En løbecykel lærer barnet at balancere, herefter skal barnet “kun” lære at bruge pedalerne, det lærer de meget hurtigt, hvis bare de har balancen på plads.


3. Lav en bevægelse, som dit barn skal kopiere og omvendt. F.eks. Jeg var til te hos droningen/jeg besøgte en sørøver på hans skib og der mødte jeg en frø der hoppede Sæt dig på hug og hop som en frø)/en linedanser (gå på en snor på gulvet)/ en etbenet pirat (hop på et ben).


Balancegang i Kongelunden

4. For at lære dit barn forholdsord og forståelsen heraf, kan man bede barnet om at stille sig foran stolen, bagved stolen ovenpå stolen, ved siden af osv.


5. For at stimulere fornemmelse af højre og venstre, bed dit barn om at stille sig med ryggen til dig. Nu siger du “løft højre arm, løft venstre ben osv.


6. Fortæl dit barn at han eller hun skal være din skygge og gøre alle de samme bevægelser, som du gør, når du går gennem huset/lejligheden og laver simple bevægelser, klør dig i hovedet, hopper på et ben bukker dig efter noget osv.


7. Lær aktivitets sange og gør aktiviteterne mens du synger om dem.


8. Fortæl dit barn at han eller hun skal imitere dyr. F.eks. bevæge sig som en slange, gå som en pingvin, hoppe som en kanin.


9. Se hvem der kan stå længst tid først på det ene ben og dernæst på det andet.


10. Til sidst galoperer i rundt i stuen som en hest og hvis du ikke har lyst til det, så kan I istedet synge og danse "Åååhh buggi vuggi vuggi" rundt i stuen…

Gode råd om selvstændighedsalder


Mange forældre oplever frustration i den tid, hvor deres børn kommer i selvstændighedsalderen. Vores vuggestuepædagoger har stor erfaring at trække på, og en snak om hvordan det enkelte barn bedst imødekommes kan tage udgangspunkt i nogle af disse råd:

  • Vælg jeres kampe - i hvilke situationer, vil I tage kampen op? Tag højde for træthed.
  • Beslut om der er et valg, eller om der stilles krav - hold fast i kravet.
  • Der er en balancegang mellem råderum og afgrænsning. Husk: Mine behov eller ønsker er vigtige = jeg er vigtig.
  • Sæt ord på barnets følelser/reaktioner, så du viser, at du har forstået, men alligevel synes, at ...
  • Tål at være upopulær ("dum forælder")
  • Det er vigtigt, at barnet ved, at et nej er et nej, og at I kan holde fast.
  • Begræns valgfrihed i en periode, fx hvis barnet "zapper" eller er ubeslutsom og konstant får nye idéer eller behov, eller hvis barnet ikke ved, hvad det vil. Sig fx: "Du kan det eller det".
  • Stop barnet i dets adfærd, når det bevidst er urimeligt, og det også ved, at du ved det!
  • Send tydelige, konkrete signaler, som barnet forstår.
  • Snak ikke om børnene, mens de er der. De opfanger alt og kan ligeså godt leve op til forventningerne eller være modsat.
  • Konflikter: Vurdér om barnet er bevidst afprøvende, eller reelt ked af det.


Børns seksualitet



Som forælder kan det være betryggende at vide hvordan børns seksualitet udvikler sig. Det giver mulighed for at vurdere, hvornår alt er som det skal være.


Et godt sted at starte er hjemmesiden Børn og Seksualitet

Børn og Seksualitet



Lav-kemi politik



De bleer og solcremer, institutionen bruger, er miljømærkede (Svanemærkede). Generelt forsøger vi at være opmærksomme på at bruge miljø- og hudvenlige produkter, så børnene kommer i kontakt med så få skadelige kemiske stoffer som muligt.


Åbningstider:



Børnehuset Nathanael:

Mandag til torsdag 6:45 – 17:00

fredag 6:45 – 16:30


Børnehuset Sundbyvester:

Mandag til torsdag 6:45 – 17:00

Fredag 6:45 – 15:45

Lukkedage


2016:


Pædagogisk dag den 29. januar 2016


Påske: 21., 22. og 23. marts 2016


Julen:  27., 28., 29. og 30. december 2016



2017:


Pædagogisk dag den 27. januar 2017


Påske: 10., 11. og 12. marts 2017


Julen:  27., 28., 29. december 2017



Hvis der skulle være brug for pasning i disse dage, kan det tilbydes i en anden institution. Kontakt da Anne Marie i god tid inden.


Sommerferie 2017


Uge 28 og 29 alle børn er samlet i sommerbørnehaven Sundholmsvej 6


Uge 30 og31 alle børn er samlet i Nathanael, Holmbladsgade


Tilbagevendende begivenheder:



Efterår:

skovuge, forældremøde, gensyn med gamle børn og idrætsdag


Vinter:

julefest, teatertur, børnejulefrokost


Forår:

Påskefrokost og gudstjeneste, Skovuge


Sommer:

Bondegårdstur og sommerfest


Kommende begivenheder:



Børnehuset Nathanael og Sundbyvester:

Foredrag for forældre og personale den 24. august 2017, kl. 18:30 til 20:30

Sted: Den grønne sal, Holmbladsgade 19.

Emne: Hvilken betydning har det for barnet, at det møder tydelige voksne. Kan man sætte grænser samtidig med at man er anderkendende.







Copyright © All Rights Reserved